Annons:
Annons:

Mörkade patienters rättigheter – räcker verkligen en ursäkt? 

Karina Cubilla, ledarskribent

Helsingborgs lasarett anmäls till Inspektionen för vård och omsorg. Väljarna i staden glömmer nog inte det till nästa val.

Region Skånes patientnämnd anmäler Helsingborgs lasarett till Inspektionen för vård och omsorg, IVO, för att de brutit mot hälso- och sjukvårdslagen.

Enligt svensk lag ska patienter få vård inom 90 dagar enligt vårdgarantin. Om det inte går ska patienter erbjudas vård på annan plats – och regionen ska stå för notan.

Detta kallas för samordning och är tänkt att skapa incitament för regionerna att hitta sätt att hinna med sina patienter i stället för att köpa dyrare vård på annat sjukhus. Lite eld i baken, typ.

På Helsingborgs lasarett har det inte funkat. Köerna har vuxit och patienter har lämnats utan vård betydligt längre än 90 dagar. Men någon dyr så kallad samordning har lasarettet i Helsingborg inte erbjudit

Men att spara pengar på bekostnad av sina patienter på det här sättet är olagligt.

Lasarettets ledning har valt en annan strategi: att inte berätta för patienterna om vårdgarantin och på så sätt slippa betala för den vård de egentligen har rätt till på annat håll.

Den patient som själv inte har stenkoll på sina rättigheter har alltså fått vänta.

När man i efterhand läser händelseförloppet är det inte svårt att förstå kritiken. I stället för att försöka leva upp till den lagstadgade 90-dagarsgarantin har Helsingborgs Lasarett försökt slingra sig från sitt ansvar och runda lagen – på bekostnad av sina patienters tid och livskvalitet.

Men att spara pengar på bekostnad av sina patienter på det här sättet är olagligt.

Redan 2024 larmade facket, personal, patienterna och oppositionen om den ohållbara situationen på Helsingborgs lasarett. Sparpaketet på en halv miljard (!) från 2024 spåddes drabba patienterna hårt.

Sjukhusledningen sa å ena sidan nej, men konstaterade krasst att pengarna inte räckte till allt. Sedan dess har ledningen bland annat skrivit en arg debattartikel i Helsingborgs Dagblad där de går hårt åt sina kritiker.

Men som kritiker påpekat så kan ansvariga faktiskt inte välja och vraka när det kommer till lagar, oavsett ekonomiskt läge eller kompetensförsörjning. De ska följas, oavsett vad.

Att de medvetet struntat i att informera patienter är inget mindre än en skandal.

Som tur väl är verkar polletten äntligen trillat ner. Sjukhusstyrelsens ordförande Anders Lundström (KD) säger att de nu återgått till de gamla rutinerna, det vill säga att de nu informerar patienter om vårdgarantin och rätten till samordning.

Räcker det verkligen att säga ”sorry, det blev fel” och fortsätta som om ingenting har hänt? 

Ansvaret vilar tungt på de ansvariga politikerna i Kristdemokraterna, Moderaterna, Liberalerna och Sverigedemokraterna.

Nu har de dock visat vad de går för och vad vi kan se är att varken regionstyret eller lasarettets ledning intresserade av att göra det som krävs. Att de medvetet struntat i att informera patienter är inget mindre än en skandal. Den goda nyheten är att de faktiskt går att rösta bort.

Och Helsingborgs väljare kommer med all sannolikhet inte glömma detta till nästa gång det är dags att gå till valurnorna.

Karina Cubilla, ledarskribent på Arbetet och ledarkrönikör på Skånes folkblad.

karina.cubilla@skanesfolkblad.se

Annons:
Annons: