Regeringen verkar strunta i skånska pendlares vardag
Den nya Fehmarn Bält-tunneln kommer överbelasta den skånska järnvägen. Sverige står inte redo när tunneln står klar.
Om några år står den nya tunneln mellan Danmark och Tyskland klar. Den kommer korta restiden till städer som Hamburg och Berlin rejält. Men den kommer också skapa kaos i den skånska trafiken.
Varje gång man sätter sig på ett tåg från Skåne mot Stockholm känns det som att resa på fel håll. Bor man redan i norra Europa är man inte sugen på att åka ännu längre norrut. Kontinenten är ju närmre för någon som bor i Skåne än vad Stockholm är.
Tågförbindelserna söderut är dock segdragna. En resa till Hamburg tar idag någonstans mellan sex och åtta timmar. Till Berlin tar det ungefär tolv timmar med tåg. Detta trots att städerna inte ligger mer än ungefär 30-40 mil bort för den som bor i Skåne.
Lyckligtvis kapas dessa restider rejält när Fehmarn Bält-tunneln mellan Danmark och Tyskland står klar 2029. Då kommer en tågresa mellan Malmö och Hamburg ta två timmar och 50 minuter. Till Berlin kommer det ta fem timmar.
Härligt och kul för alla som vill komma närmare kontinenten. Helt plötsligt tar det nästan lika lång tid att åka tåg till Berlin som till Stockholm.
Däremot innebär det sämre nyheter för alla skåningar som pendlar till sina jobb i vardagen.
Vad härligt det ska bli när den sträckan belastas med ännu fler tåg.
Den nya tunneln kommer att skapa ett rejält trafikkaos på stambanan mellan Lund och Hässleholm. Även för den skånska vägtrafiken kommer det innebära enorma utmaningar.
Trafikverket benämner redan nu tågsträckan mellan Lund och Hässleholm som en flaskhals. Det är en känslig punkt på den södra stambanan som dagligen orsakar stopp och förseningar för skåningar.
Vad härligt det ska bli när den sträckan belastas med ännu fler tåg. Mer stopp i tågtrafiken och fler lastbilar på E6:an och E22:an. Precis vad Skåne behöver som redan lider av stora tågproblem och förseningar.
Tidöregeringen har knappast hjälpt till för att underlätta situationen.
Ett av de första besluten som Kristerssons lag tog efter valet 2022 var att skicka de planerna rätt ner i papperskorgen.
Den tidigare rödgröna regeringen hade klubbat igenom att 799 miljarder kronor skulle avsättas till att bygga ut befintliga stambanor och till nya höghastighetståg. Ett enormt infrastrukturprojekt som innefattade stora delar av Sverige. Man beräknade att de nya spåren skulle vara igång runt 2040.
Ett av de första besluten som Kristerssons lag tog efter valet 2022 var att skicka de planerna rätt ner i papperskorgen.
I Tidögängets Sverige byggs minsann inga tåg eller järnvägar. Här satsar vi istället på att hålla liv i Bromma, en flygplats som just nu har två reguljära avgångar varje dag.
Fem år rätt ner i sjön. Fem år av ytterligare förseningar och överbelastade järnvägsspår.
I oktober 2023 fick dock Trafikverket ett uppdrag från regeringen att utreda behovet av spårutbyggnad mellan Lund och Hässleholm. Den blev klar i våras.
Två nya spår ska byggas. Men de kommer stå klara tidigast 2045 istället för 2040.
Fem år rätt ner i sjön. Fem år av ytterligare förseningar och överbelastade järnvägsspår.
Området som skåningar kan ta sig till kommer utvidgas enormt med den nya tunneln. Helt plötsligt kan det bli möjligt och rimligt att arbetspendla till Hamburg eller Berlin med tåg.
Det är nog ganska enkelt att sitta i Stockholm och tycka att det inte är värt att investera i järnvägen i Skåne.
Men för skånska pendlare som bara vill ta sig till och från sina jobb, kanske komma hem i tid till sina barn en fredagskväll eller hinna med sina fritidsaktiviteter är en fungerande tågtrafik avgörande för livskvalitén.
Rasmus Hansson, ledarskribent
rasmus.hansson@skanesfolkblad.se