Stoppa flaskhalsen som kväver Skånes tillväxt
Västkustbanan. Foto: TT
Under tre decennier har vi väntat på att riksdagens beslut om dubbelspår mellan Göteborg och Malmö ska bli verklighet. Men allt detta riskerar nu att bli en halvfärdig investering, utan verklig effekt, eftersom de sista kilometrarna in till Helsingborg C inte planeras byggas.
När Trafikverket i dagarna presenterade sin nationella plan för kommande år på totalt 1 171 miljarder kronor är Skånes tilldelning mager, samtidigt som 80 procent av pengarna hamnar i Stockholm och Göteborg. Allra värst, och märkligast, är att den sista flaskhalsen på Västkustbanan lämnas orörd och det är ett mycket hårt slag mot hela nordvästra Skåne och i förlängningen mot vår regions möjligheter att växa. Den starka kedja som Västkustbanan kunde ha blivit faller nu på sin svagaste länk, en sträcka på endast fem kilometer genom Pålsjö skog.
Vi socialdemokrater i Helsingborg och Skåne ser med djup oro på konsekvenserna av detta beslut. Hundratals miljarder har investerats längs banan, i tunneln under Hallandsåsen, i Varbergs nya tunnel, i bullerplank och barriärer mellan Ängelholm och Maria. Men den sista biten, norr om Helsingborg, skrotas i Trafikverkets plan.
Detta är inte bara en fråga om infrastruktur. Det är en fråga om Skånes konkurrenskraft, arbetsmarknad och framtidstro. När den svaga länken genom Pålsjö skog utelämnas, faller kapaciteten på hela sträckan mellan Göteborg och kontinenten. Företagens tillgång till arbetskraft försvåras, pendlingen begränsas och nya etableringar riskerar att utebli.
Staten har ett stort ansvar för att både underhålla och bygga ny infrastruktur. Men när Trafikverket bedömer Helsingborgs dubbelspår som samhällsekonomiskt olönsamt, bortser man från hela regionens, och i förlängningen hela västkustens, långsiktiga potential. Det är samma kortsiktiga synsätt som i årtionden försenat nödvändiga investeringar i Skåne.
Ska vår region kunna växa och bidra till Sveriges ekonomi krävs investeringar i starka förbindelser i ett Sverige som inte enbart fokuserar på Stockholms behov, utan också söderut och västerut. Helsingborg är Sveriges port mot kontinenten. Att låta nordvästra Skåne bli en avkrok är inte bara ett svek mot invånarna här, det är ett strategiskt misstag för hela landets utveckling.
Regeringen och ansvarig minister Andreas Carlson måste ta sitt ansvar för hela landet. Det går inte att lova guld och gröna skogar i opposition för att sedan backa när besluten ska fattas. Finansieringen av den sista etappen på Västkustbanan måste säkras och Skåne få sin rättvisa del av de statliga infrastruktursatsningarna.
Om inte staten investerar i Skåne skjuter man över kostnaderna på framtida generationer, inte bara i pengar, utan i förlorad tillväxt och i minskade möjligheter för människor att bo, leva och arbeta här.
Det är dags att sätta punkt för trettio år av väntan. Skåne och Sverige behöver dubbelspår på hela Västkustbanan – nu!
Jan Björlund
vice ordförande, kommunstyrelsen i Helsingborg
Niklas Karlsson,
ordförande för Socialdemokraterna i Skåne