Något är ruttet i Landskronas omsorg

Landskrona kommun har lex Sarah-anmält sitt eget omsorgsbolag två gånger på senaste tid efter att fyra personer avlidit. Foto: Fredrik Sandberg/TT

På kort tid har fyra personer avlidit efter att omsorgspersonal inte hunnit fram till larm i tid. Nu måste politikerna i Landskrona lyssna på personalen och facket, skriver Rasmus Hansson.

Landskrona stad har lex Sarah-anmält kommunens hemtjänst efter att två personer avlidit. Personalen har inte hunnit ta sig till de som larmat.

En av de avlidna var Ulf Carlssons mamma. Hon skickades hem från ett korttidsboende, detta trots att vårdpersonalen, Ulf och hans mamma ansåg att hon skulle stanna kvar. Dagen efter hittades hon död i hemmet.

– Hade hon stannat hade hon antagligen varit vid liv i dag, säger Carlsson till Skånes Folkblad.

Ny lex Sarah-anmälan

Men det slutar inte där. Landskrona har lex Sarah-anmält sitt eget omsorgsbolag – igen.

Nu har två nya dödsfall uppdagats där hemtjänstpersonal inte hunnit fram i tid. Sammanlagt handlar det alltså om fyra personer som omkommit efter att personal inte hunnit fram i tid. Fyra människor som hade kunnat vara vid liv idag om de bara fått rätt hjälp.

Så. Vad beror allt detta på?

1 500 personer på två undersköterskor

Att fyra personer på kort tid omkommit tycks inte vara någon slump. Problemen i Landskronas omsorgsbolag är strukturella.

Vid ett tillfälle dog en 93-årig kvinna som larmat. De två undersköterskor som skulle rycka ut på larmen var ute på andra larm.

Och just det. De två i larmpersonalen hade en bil att dela på. Sammanlagt hade de 1 500 med trygghetslarm som skulle hanteras.

1 500 personer. Två undersköterskor. En bil. Nog låter det orimligt?

”Fullkomligt orimligt”

Theres Edwall (S) är ledamot i äldre- och omsorgsnämnden i Landskrona. Hon är minst sagt kritisk till den blyga bemanningen.

– Det är fullkomligt orimligt. I vilken värld tror man att det ska vara möjligt för personalen att hantera alla larm, säger hon.

Sedan i maj månad har man utökat personalstyrkan. Numera är det tre larmpersonal med tillgång till varsin bil.

Facket Kommunal är glada över att den förändringen tillkommit. Men samtidigt menar man att det inte är tillräckligt. För när man åker ut till larm vet man inte vad som väntar bakom dörren. Då vill man inte vara ensam i sitt arbete.

Vill man få bort den här typen av problem som finns inga genvägar. Bemanningen måste upp. Och då får man vara beredd att betala för det. Men det tycks man inte ha varit i Landskrona.

Kaos i omsorgsbolaget

Omsorgen i Landskrona har länge varit ett riktigt sorgebarn. Tidigare har Skånes Folkblad rapporterat om turerna när Landskrona valde att bolagisera omsorgen istället för att låta kommunens vård- och omsorgsnämnd sköta allt.

Det blev minst sagt kaosartat.

Omsorgsbolaget saknade tillstånd för att bedriva flera av sina verksamheter. Bolaget hamnade hos Kronofogden och har skickat ut tusentals felaktiga fakturor.

Tittar man på hur omsorgen i Landskrona sköts är det nog ingen slump att Liberalerna i staden tappar rejält i opinionsundersökningar. Länge har Torkild Strandberg styrt Landskrona med järnhand, men för första gången på länge kan det bli ett maktskifte.

Ta personalen på allvar

Rötan i Landskronas omsorgsbolag måste städas upp. Underbemanningen är ett sattyg som måste bort, nedskärningarna likaså. Det här handlar om människors liv. Det går inte längre att blunda för personalen och fackens oro på allvar och agera.

Annars är det bara en tidsfråga innan kommunen får lex Sarah-anmäla sitt eget vårdbolag igen.

Rasmus Hansson, ledarskribent
rasmus.hansson@skanesfolkblad.se

Skånes Folkblads ledarsida har beteckningen oberoende socialdemokratisk och är en del av tidningens opinionsjournalistik. Ledarskribenterna skriver utifrån ett redaktionellt oberoende. Nyhetsjournalistiken är politiskt obunden.