Pågatågens personal måste kunna gå på toa
Lokförare på Pågatågen äter blodstillande tabletter för att minska mensen. Möjligheterna att uppsöka ordentliga toaletter under arbetstid är minst sagt begränsad.
Skyddsombud på Pågatågen vittnar om att personal äter blodstillande läkemedel för att minska mensen. Vissa äter och dricker knappt mat för att slippa gå på toa. Tågpersonalen förtjänar bättre än så.
Personal på Pågatågen tar blodstillande läkemedel för att minska sin mens.
Ja, du läste rätt.
– Ska det verkligen behövas? frågar sig skyddsombudet Gabriella Larint när hon intervjuas av Sekotidningen.
Frågan är givetvis retoriskt ställd. Svaret är nej. Ingen ska behöva trycka i sig blodstillande läkemedel för att det inte finns tillgång till toaletter under arbetstid.
Möjligheten för Pågatågens lokförare och kundvärdar att besöka en toalett är minst sagt begränsad. På några rutter kan lokförarna jobba i fem timmar innan det finns möjlighet att besöka en toalett.
– Vissa dricker inte kaffe eller vatten på morgonen. Andra hoppar över maten, för att slippa behöva gå på toaletten, säger Håkon Jansen, skyddsombud i Hässleholm, till Sekotidningen.
Säkerheten är något man inte borde vilja tumma på från arbetsgivarhåll. Framförallt inte när man håller på och manövrerar ett tåg.
Anställda som knaprar blodstillande tabletter och inte äter under arbetstid. Det kanske inte är de arbetsvillkoren vi vill ha för dem som ser till att vi kan jobbpendla, besöka släktingar eller åka kollektivt till stranden.
För givetvis är det en psykisk och fysisk belastning att inte kunna gå på toaletten eller att inte ha ordentligt med mat i magen på jobb. Säkerheten är inte något man borde vilja tumma på från arbetsgivarhåll. Framförallt inte när man håller på och manövrerar ett tåg.
Å andra sidan är det en vanligt konflikt på arbetsplatser. Kan arbetsgivaren spara in några kronor genom att runda några hörn i säkerhetsarbetet gör man det mer än gärna.
VR Sverige sköter driften av Skånetrafikens tåg. De menar att kollektivtalet följs och att anställda har rätt till toabesök efter 3,5 timmars arbete. Att bara kunna gå på toaletten en gång under 3,5 timme låter nog direkt mardrömslikt för många.
Fokus på de anställdas arbetsförhållanden var inte lika viktigt.
De enda gånger de kan gå är under en tiominutersperiod när tågen vänder på ändhållplatserna. Då ska man också hinna gå igenom hela tåget och göra ett bromsprov.
Och väl då är den enda möjligheten att gå på tågets kundtoaletter.
– Det finns ingen personaltoalett. Vi måste använda kundtoaletterna ombord tåget, men de är ofta trasiga, smutsiga eller upptagna, säger Gabriella Larint.
I början av maj upphandlades ett nytt tioårsavtal med VR Sverige. Från 2026 och tio år framåt ska de sköta driften av Pågatågen.
I Skånetrafikens pressmeddelande går det bland annat att läsa följande:
”Det nya avtalet med VR Sverige AB är värt cirka en miljard kronor per år och fokus ligger på både en ökad kundupplevelse och en förbättrad service-och reparationsdel för tågen med dygnet-runt service i verkstaden.”
Fokus på de anställdas arbetsförhållanden var inte lika viktigt.
På Skånes Folkblads debattsida menar Seko Skåne att rätten till toalettpauser inte bara handlar om arbetsförhållanden. Det är också en fråga om mänsklig värdighet.
Den analysen är svår att inte nicka instämmande till.
Rasmus Hansson, ledarskribent
rasmus.hansson@skanesfolkblad.se