Annons:
Annons:

Gör Hyresgästföreningen verkligen allt för sina medlemmar?

Hyreshus. Foto: TT

När jag läser insändarna från de regionala ordförandena för Hyresgästföreningen i Skåne om hyreshöjningarna i denna del av Sverige blir jag konfunderad och undrar med vilken tunga de egentligen talar – för det är knappast hyresgästernas, skriver Lars Toftemar.

Nedan är ett exempel från min hemstad Ystad som tydligt illustrerar hur de styrande inom Hyresgästföreningen faktiskt agerar gentemot de som de skall representera. Läser de regionala ordförandena för Hyresgästföreningen i Skånes insändare om
hyreshöjningarna i denna del av Sverige och blir konfunderad och undrar med vilken tunga de talar, för inte är det hyresgästernas. Möjligtvis för att rättfärdiga de dåliga resultat de åstadkommit vid de senaste hyresförhandlingarna.

Häromdagen deltog jag i ett möte med Hyresgästföreningen här i Ystad. Jag var där på
begäran av en hyresgäst som står inför en chockartad hyreshöjning – hela 40 % – som en följd av den så kallade Ystadmodellen. Min roll var att vara ett stöd för hen. Det märkliga, för att inte säga absurda, var att det var Hyresgästföreningen själva som låg bakom modellen som nu orsakar höjningen. Det var de som tog initiativet, kontaktade hyresvärdarna och dessutom aktivt drev på för att modellen skulle införas – trots att den slår hårt mot en stor del av hyresgästerna i centrala Ystad.

För att kort förklara vad modellen innebär: Hyran ska sättas utifrån det så kallade bruksvärdet; det vill säga att likvärdiga lägenheter ska ha likvärdiga hyror. Men i Ystadmodellen har man lagt till en extra faktor: läget. Ju närmare centrum man bor, desto högre blir hyran. Att bo mitt i centrum innebär en hyreshöjning på 2 100 kr/ mån. Staden har delats in i fem zoner, och för varje zon längre bort från centrum minskar påslaget; i nästa zon är det 1 800 kronor, och så vidare.

Så där satt vi, mitt i ett möte med dem som är satta att företräda hyresgästerna, och det kändes nästan som att vi argumenterade med fastighetsägarna själva. Det var en märklig och frustrerande upplevelse. När de som ska vara ens företrädare i stället verkar stå på motpartens sida, väcks frågan om vem som egentligen tillvaratar hyresgästernas intressen. Ett tvivel infinner sig, inte bara kring Hyresgästföreningens agerande i detta enskilda fall, utan kring hela organisationens förmåga att representera hyresgästerna. Det blir ett existentiellt tvivel.

Ta till exempel hyresförhandlingarna för 2025. Hyresgästföreningen slog sig för bröstet och hävdade att de lyckats hålla nere hyreshöjningarna. Men ser man närmare på förhandlingarna i Ystad, där överenskommelsen med Ystadbostäder landade på en höjning på 4,85 %, framträder en annan bild. Det fanns ett tydligt utrymme att förhandla fram lägre höjningar, med tanke på att Ystadbostäder varje år olagligen gör värdeöverföringar till moderbolaget på 8–9 miljoner kronor; motsvarande cirka 500 kr/ mån per lägenhet. Pengar som borde ha stannat i bolaget och, genom Hyresgästföreningens försorg, kommit hyresgästerna till del i form av lägre höjning av hyrorna 2025.

Man frågar sig: Vad gör egentligen Hyresgästföreningen? Gör de verkligen allt för dem de representerar? Som ni kan se av ovanstående – nej, det gör de inte. Därför krävs en
grundläggande reformering av organisationen. Vi behöver ersätta dem som tappat fokus på hyresgästernas bästa, och i stället släppa in nya, engagerade krafter; människor som kan omvandla föreningen till en verklig organisation för oss hyresgäster. En organisation som står upp mot fastighetsägarnas jakt på övervinster och sätter hyresgästerna i första rummet.

Lars Toftemar

Annons:
Annons: